×
Otevírací doba
  • Po: ZAVŘENO
  • Út: 9:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00
  • St: 9:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00
  • Čt: 9:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00
  • Pá: 9:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00
  • So: 9:00 - 16:00
  • Ne: 9:00 - 16:00

Aktuálně je

Zavřeno do 09:00

×
Vstupné
Dospělí50 Kč

Žáci 6 - 15 let30 Kč

Snížené (studenti 15 – 26 let; senioři nad 65 let)30 Kč

Skupina 15 osob a více děti předškolní10 Kč

Rodinné vstupné (max. 2 dospělí a až 4 děti do 15 let)100 Kč

Děti do 6 letzdarma

×
Dostupné služby
Platba kartouAno

Bezbariérový vstupNe

WCv objektu

Custom Image
Historie
První zmínka o budově muzea Svět Komenského Fulnek pochází z roku 1407. Jednalo se tehdy o katolický špitál s kostelíkem Všech svatých založený vdovou Anežkou ze Šternberka. V roce 1954 byly tyto objekty transformovány v Památník J. A. Komenského, který měl připomínat osobnost Učitele národů. Po téměř 400 letech po odchodu bratra Jana Amose z Fulneku se v roce 2021 znovu po dlouhé rekonstrukci bratrské sboru otevřelo muzeum Svět Komenského Fulnek, prezentující bratra Jana Amose jako kněze, kazatele, učitele, měšťana a mladého muže žijícího ve městě na pomezí Moravy a Slezska.

 

Dům mnoha tváří

            Mnohé tváře představí objekt muzea ve Fulneku expozicí „Na prahu vichřice“, předkládající před nás odlišné aspekty světa Jana Amose Komenského i bratrského sboru. Samotný objekt přestavěného kostelíku se stal ve své podstatě nemovitým sbírkovým předmětem. Proto chystaná expozice představí také mnohotvárnost jedné budovy, a to z pohledu stavebně historického, funkčního a náboženského. Právě to vám dnes představíme ve zhuštěném popisu krátkého příspěvku.

Stavební proměny sboru

            Z hlediska stavebního vývoje lze jen konstatovat, že kostelík vznikl na počátku 15. století jako součást městského špitálu Všech svatých založeného vdovou po Beneši z Kravař Anežkou ze Šternberka a z Lukova. Po dobytí Fulneku husity v roce 1427 byl komplex budov zničen a následně obnoven až v druhé polovině 15. století. Se vzrůstajícími aktivitami jednoty bratrské, která již v letech 1480 až 1488 užívala kostelík a špitál i jako školu, došlo v letech 1614 až 1618 k další přestavbě. Vchod kostelíku byl přesunut na severní stranu a vedlejší budova byla k němu připojena a transformována pro potřeby bratrské školy. 

Nejvýraznější přestavbu uskutečnil obchodník Eliáš Knurr. Ten přislíbil přestavět přilehlý kostelík na špitál a kapli sv. Vilgefortis. Tak se i stalo v letech 1705 a 1706, kdy byl presbytář vybaven nižšími obloukovými okny a v lodi byl vybudován dvoupatrový špitál. Vedlejší budovu sboru zboural a přestavěl do dnešní barokní podoby v letech 1728 až 1742. Poslední stavební proměny se dočkala pouze kaple v roce 1966, kdy byla odstraněna sakristie na východní straně.

Dům mnoha funkcí

            Budova muzea doznala turbulentních proměn i z hlediska funkčního. V 15. století sloužila jako špitál a kostelík Všech svatých. S příchodem bratří se funkce rozšířily o školu a obydlí správce sboru. V roce 1621 byl komplex opuštěn a o znovuobnovení funkce svatostánku tentokrát jako kostela sv. Václava se pokusil v roce 1623 kapucínský kazatel P. Bonaventura z Kolína. Jeho počin se neuchytil, ačkoliv je zmiňován ještě v druhé polovině 17. století. 

Pro komplex budov se našlo další funkční využití v roce 1655, kdy jej nechal Jan František z Vrbna adaptovat na jízdárnu. Buď pro zchátralost domu, nebo kvůli nehodě Jana Františka z Vrbna při jízdě na koni se tato myšlenka neudržela, a tak byl od roku 1658 využíván jako sýpka. Novou funkční tvář vdechl objektu Eliáš Knurr, který jej nechal přestavět na kapli sv. Vilgefortis, dvoupatrový špitál a barokní Knurrův palác. Díky jeho nadaci a podpoře města byly kaple i špitál využívány až do roku 1945.

V roce 1950 měla být kaple předána českobratrské církvi, ale z tohoto záměru nakonec sešlo a našlo se nové využití objektů jako památníku J. A. Komenského. Pro muzejní účely byla v budově instalována výstava „J. A. Komenský – Učitel národů – bojovník za mír“ otevřená pro veřejnost 5. února 1954. O tři roky později byly expoziční prostory rozšířeny na celý komplex špitálu a kaple, kde sídlí muzeum dodnes.

Druhý život jednoty bratrské

            Další tvář získal komplex až po odchodu jednoty bratrské z Fulneku. Ve zprávě kazatele Bonaventury z roku 1624 se píše o kacířích ve Fulneku, mezi něž řadil pikharty, kalvinisty, luterány a utrakvisty, avšak nikoliv jednotu bratrskou, kterou Hynek Kollmann ztotožnil s pikharty. Při tom zpráva o sboru jako objektu užívaném pikharty se objevila až v roce 1692, při prodeji domu Janem Františkem z Vrbna Eliáši Knurrovi. Zajímavé je, že tentýž pán Jan František, jej v roce 1655 ve svém deníku přisoudil husitům, kteří se ve městě doopravdy vyskytovali jako utrakvisté. 

Zmatení paměti o bratrském sboru se projevilo také v církevních vizitacích z let 1672 až 1686, kde je sbor přisouzen valdenským, kteří skutečně přišli do města na konci 15 století. Jako pomyslná tečka v rozlišení konfese uživatelů sboru vyznívá zápis Felixe Jaschkeho, který J. A. Komenského označil za luteránského kněze, což samozřejmě nebyl.

Sbor jako paměť města

            Z výše popsaného je patrné, že pokud bychom se na bratrský sbor dívali pouze jako na pomník Jana Amose Komenského ve Fulneku, ochudili bychom se o další historické události, které se k němu vztahují. Ačkoliv se jedná o jedinou stavbu, ukrývá v sobě nejen vlastní minulost, ale také historii města, do níž byl implementován také druhý život Komenského a bratrského sboru. Takto vznikl v průběhu let dům mnoha tváří.

Kontakt

Svět Komenského Fulnek
Sborová 80
742 45 Fulnek, Česká republika

Telefon: +420 556 741 015
E-mail: fulnek@muzeumnj.cz

Muzeum Novojičínska, příspěvková organizace
28. října 51/12
741 01 Nový Jičín, Česká republika

Telefon: +420 556 701 156
E-mail: sekretariat@muzeumnj.cz

datová schránka: 82qk6cr

Moravskoslezský kraj

Image
Image

Najdete nás

Instagram Muzea Novojičínska
Facebook Svět Komenského Fulnek
Zřizovatel
Image
Image
Partneři
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image